Blog

GINOP: Jelenleg ami biztos, hogy még semmi sem biztos

2014.07. 10.

 

A fejlesztések előtt álló vállalkozások nagy többsége feszülten várja a Széchenyi 2020 program pályázatait, egyelőre még várni kell és a felkészülésé a főszerep. Biztossá vált, hogy október közepén valóban elindulhatnak az új kiírások. Az Operatív Programok benyújtása megtörtént, azok Bizottság általi elfogadására egyelőre várunk.

 

Első körben a kisebb összegű eszközbeszerzést, technológiafejlesztést támogató pályázatok várhatóak az év végére (2014. október 15-24.), míg minden egyéb pályázat jövő év első negyedévének végén kerül meghirdetésre. A pályázatok társadalmi egyeztetése már a nyár folyamán megkezdődik, így akkor már konkrét tervezetekkel gondolkodhatunk előre.

A GINOP keretösszege közel háromszorosra a GOP keretösszegének, de sok az új elem benne, így belekerültek a foglalkoztatási projektek (korábbi TÁMOP pályázatok), turisztikai fejlesztések (korábbi ROP pályázatok), energetikai fejlesztések (korábbi KEOP pályázatok).

A legjelentősebb változás - ahogyan már korábbi bejegyzésben is írtam - a pénzügyi eszközöknél, vagyis a visszatérítendő támogatások esetében tapasztalható. A legnagyobb kihívás ezen konstrukciók esetében vár az intézményrendszerre, mivel a pénzügyi eszközök hatékony és eredményes felhasználásának gyakorlata nem éppen kiforrott, azon jelentős átalakításokat szükséges eszközölni a hatékony működéshez. A közel 700 milliárd forint a keret a garancia eszközök, a mikrohitel eszközök és a kockázati tőke formájában juttatható a pályázóknak. A jelenlegi intézményrendszer az előző időszakban 200 milliárd forintot tudott üggyel-bajjal elosztani, így a több mint háromszoros keretösszeg hatékony felhasználásához át kell gondolni a működést, akár több konstrukció kidolgozásával. A legfontosabb ezen eszközöknél, hogy ekkora támogatással jóval nagyobb beruházási aktivitást lehet elérni, mint a hagyományos vissza nem térítendő támogatásokkal. Valószínűsíthető olyan konstrukció kialakítása, amely vissza térítendő támogatásként indul, de a futamideje alatt alakulhat át – megfelelő, előre maghatározott feltételek teljesülése esetén – vissza nem térítendő támogatássá.

Másik igen jelentős változás a K+F+I pályázatok forrásbővülésében és a hagyományos, technológiafejlesztést célzó keret stagnálása. Az eszközbeszerzésre, ingatlanfejlesztésre csak meghatározott, kiemelt ágazatokban és iparágakban csak egyedi kritériumok teljesítése esetén lesz mód. Ugyanakkor az innováció forrásai nagyobb összegű és arányú támogatásokat engednek hasonló beruházásokra, csak az innovációhoz kell kapcsolódjon.

Már korábban is meghatározott elképzelésnek megfelelően a pályázati kiírásokat folyamatosan nyitva kívánják tartani, és/vagy sokkal tervezhetőbben meghirdetni azokat. Ez fontos a pályázók szempontjából, hiszen így nem a pályázati kiírásokhoz, hanem a piaci helyzetnek megfelelően tudják ütemezni a pályázatokat, beruházásokat. Első körben azonban rövidebb határidők lesznek, mert az új intézményrendszer és jogszabályi környezet korrekcióit egyszerűbben el lehet végezni.

A Közép-magyarországi Régióban megvalósuló fejlesztéseket is támogat majd a GINOP, de csak csekély mértékben és kifejezetten olyan esetekben ahol a projekt gazdaságfejlesztésre gyakorolt hatása valamelyik konvergencia régióban jelentkezik.