Blog

Változások a múltban és a jövőben

2014. 09. 08.

 

Az augusztus eltelt a várt és hivatalosan is előrevetített nagy pályázati bejelentések nélkül, azonban szeptember elején elindult a munka mind a korábbi támogatási rendszer, mind a Széchenyi 2020 tekintetében. Érdemes követni a palyazat.gov.hu oldalon a hivatalos változásokat a régi pályázatok és a napi sajtót az új kiírások ügyeiben.

 

Aki megnyitja a fent említett oldalt, a pályázati közlemények között szeptemberben több közleményt talál ez alatt az egy hét alatt, mint a korábbi 2 hónapban összesen. Ha végignézzük a közleményeket, nagyon prózai okot találunk a háttérben – és nem az új Széchenyi 2020 kiírások dömping szerű megjelenését – szinte minden korábban megjelent pályázati konstrukció esetében új pénzügyi tájékoztatót tett közzé az aktuális irányító hatóság, módosítva ezzel az adott konstrukció dokumentációját, 2014. szeptember 1. dátummal. A módosításról szóló közleményt minden érintett konstrukció esetében megjelentették. De mi is ez a módosítás, amely ilyen fontos?

A pénzügyi tájékoztató egyrészt már átvette a Széchenyi 2020 formai elemeit, másrészt a megváltozott eljárásrendnek megfelelően tartalmazza az elektronikus kifizetési igénylés benyújtásának folyamatát és annak megfelelő feltételeket. Igazából a legfontosabb változások a dokumentum mátrixban vannak összefoglalva, ahol 3 oszlopba rendezve lehet információhoz jutni, hogy mely dokumentumok benyújtása szükséges a kifizetési igényléshez. A dolog szépséghibája, hogy nem ad információt arra vonatkozóan, hogy eredetiben, másolatban, vagy szkennelve kell az aktuális dokumentumot benyújtani. Aki esetleg információhoz kíván jutni erre vonatkozóan a pénzügyi tájékoztatóból, az szintén ködös információ tartalommal szembesül. Ugyan az 5. pontban az alábbiakat olvashatjuk:

„A 7. pontban taglalt elektronikus benyújtásra tekintettel a mátrixban felsorolt dokumentumok eredeti szkennelt példányát kell a kifizetési igényléshez benyújtani.”

Ez alapján az elektronikus benyújtás esetén az eredeti szkennelt példányokat kell benyújtani. Egy sorral lejjebb viszont az alábbi, az előző információt bonyolító, értelmetlen utasítással találkozunk:

„A mátrixban feltüntetett alátámasztó dokumentumok közül az alábbi dokumentumokat eredeti példányban papír alapon és elektronikusan is köteles a kedvezményezett benyújtani:

-       biztosítéknyújtási kötelezettség esetén az előleg kérelem vagy az első kifizetési igényléshez mellékleve kerüljön benyújtásra – a biztosítékok iratanyaga.”

Ezzel így nem is lenne gond, csak az ezt követő „6. A benyújtandó dokumentumokkal szemben támasztott követelmények” pont végképp összezavar mindent, mivel abban közel minden tétel esetén szerepel „Be kell nyújtani az eredeti” vagy „Egy eredeti példányban” vagy „Eredeti példányban papír alapon és elektronikusan” vagy „Egy eredeti példányban” szövegrészek. Ezzel teljesen össze-vissza, kesze-kusza az egész tájékoztató, csak a tájékoztatásra nem alkalmas. Egy biztos pont a telefonos ügyfélszolgálat, ahol megerősítették, hogy nem kell semmi eredetiben, csak szkennelve.

Az NGM munkatársaival barátilag beszélgetve azonban egészen új fényben tűnik fel ez az egész kavalkád, ugyanis nekik minden esetben be kell kérni az eredeti számlát és kifizetést igazoló bizonylatot, így azokat hiába szkenneljük be és töltjük fel, hiánypótlásban be kell kérniük, amit alá is tudok támasztani egy minap érkezett hiánypótlással, ami már az elektronikus rendszerben lett benyújtva. Arról nem beszélve, hogy a közreműködő szervezet az elektronikusan benyújtott dokumentumokat – az adófizetők pénzén – kinyomtatja és az ügyintézőkhöz, már a kinyomtatott verzió kerül, mivel az online rendszer ügyintézők felőli része (még?) nem működik.

Van a tájékoztatóban még egy érdekes dolog, ami lehet hasznos, de ugyanakkor értelmetlen is:

„Tájékoztatjuk, hogy többszöri elszámolást választó kedvezményezettek esetében lehetőség van záró kifizetési igénylésük időköziként való benyújtására, oly módon, hogy a záró kifizetési igénylést már számla nélkül, nulla tartalommal küldik be az utolsó időközi kifizetési igényléssel egy időben. A nullás záró kifizetési igényléshez csak a kifizetési igénylési formanyomtatványt, a záró beszámolót és – szükség esetén – annak mellékleteit szükséges benyújtaniuk. Tájékoztatjuk, hogy ezzel a lehetőséggel a támogatások gyorsabb kifizetése várható.”

Nehezen értelmezhető, hogyan lehet időközi kifizetési igénylés a záró és egy záró kifizetési igénylés hogyan lehet nullás. Ez valószínűleg a szabálytalansági eljárások számának csökkentésére lett kitalálva, ha valakinek nem jó a záró elszámolása és két hiánypótlás után sem megfelelő, akkor csak nyitnak egy új záró kifizetési igénylést és azt kell egy záró beszámolóval együtt elküldenie, így nem lesz a szokásos szabálytalansági eljárás a projekttel szemben.

Gyakorlat teszi a mestert tartja a mondás, ez a jelenlegi kialakulóban lévő rendszerre is igaz. Most derüljenek ki a hibák és ne a Széchenyi 2020 projektek éles üzeme kapcsán, amikor jóval több forrást kell a jelenlegi intézményrendszernek kiutalnia, jóval rövidebb idő alatt, mivel ezt az évet már elvesztegettük, így maradt hat év, a hétből.

 

Ha már Széchenyi 2020, akkor a legújabb hír a pályázatok megjelenésére a már korábban is említett októberi megjelenés és indulás. Ezt támasztja alá több pályázatokban illetékes prominens nyilatkozata a témában. Az is fontos információ lehet, hogy a Bizottság vizsgálata befejeződött és – első vélemények alapján – a kialakított pályázati intézményrendszer megfelel az Európai Uniós források felhasználásához. Mivel a Bizottság vizsgálata a nyáron zajlott, júliusban, így aki ismeri egy kicsit is a bizottság ügymenetét és folyamatait, az tudja, hogy egy ilyen vizsgálat 2 hónap alatt nehezen fut le, hivatalos visszajelzés pedig kizárt, hogy szülessen…

De fő az optimizmus, várjuk a Széchenyi 2020 forrásait és kiírásait, az egyszerűsített és megújult eljárásrenddel és intézményi struktúrával.