Blog

Na, végre valami!

2014. 09. 25.

 

Szeptember közepén megindult a sajtóhadjárat (linkek lent) több fronton – azonban még nem elég hangosan – a Széchenyi 2020 pályázatok tényleges kiírásáról. Már tudni lehet a céldátumot is az első pályázatok megjelenéséhez 2014. október 6. a beharangozás szerint. Kíváncsian várjuk – az elmúlt hónapok tétlenkedését figyelembe véve – így lesz-e. A korábban már beharangozott információkhoz képest nagy újdonság csak a pontos dátum és a konkrét kiírások.

 

Szeptember 11-én aláírásra került – normál ütemhez képest egy éves csúszást jelentve – a Partnerségi Megállapodás, ami az Operatív Programok és így a pályázati kiírások alapját jelenti. Ennek megfelelően az operatív programok elfogadása még nem történt meg, tekintve arra csak Partnerségi megállapodás után van mód. Így pályázati kiírásokat elvileg nem lehet megjelentetni, hiszen azok forrás háttere nem biztosított, nincsenek elfogadva a kapcsolódó operatív programok.

Így minden addig megjelenő pályázatra a hazai költségvetés nyújtja a fedezetet és amennyiben elfogadják az operatív programokat és azokban a meghirdetett pályázatok feltétel rendszereit, akkor az Európai Unió utólag kifizeti a pályázatok forrásait.

Így ennek megfelelően a korábbi még 6 darab pályázati kiírás megjelenéséről szóló híreket előbb a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet bővítette, majd a mai napon mindenki örömére hivatalosan is bejelentésre került, hogy október 6. után 9 darab pályázati kiírás jelenik meg különböző célterületekre, köztük a legnépszerűbb eszközbeszerzésre és külpiaci megjelenés támogatására.

Itt a lista:

GINOP - 4 milliárd forintos keretösszeg - fiatalok vállalkozóvá válását segítő pályázat

GINOP - 4 milliárd forintos keretösszeg - A munka és a magánélet összeegyeztetését célzó pályázat

EFOP - ???? milliárd forintos keretösszeg - A kisgyermekkori nevelés támogatása

EFOP - 1 milliárd forintos keretösszeg - egészségügyi ellátásban 1000 új szakápoló foglalkoztatására

GINOP - 5 milliárd forintos keretösszeg - eszközbeszerzési és kapacitás-bővítésési pályázat

GINOP - 5 milliárd forintos keretösszeg - a kkv-k külpiacra lépésének támogatására

EFOP - 36 milliárd forintos keretösszeg - a 25 évnél fiatalabb, szakképesítéssel, illetve felsőfokú végzettséggel nem rendelkező, regisztrált munkanélküli fiataloknak, hogy minél hamarabb (az EU-s mobilitási programmal összhangban 4 hónapon belül) vissza tudjanak térni a munka világába

KEHOP – 58,7 milliárd forintos keretösszeg - Hazánk EU-s derogációs kötelezettségéhez kapcsolódóan, egészséges ivóvíz biztosítása

 

Ez természetesen csak a kezdet a pályázatok nagy része 2015 év elején várható, ahogyan arról a hét elején már beszámoltak az illetékesek.

 

Az új pályázatok elbírálása során más szabályok lépnek életbe a bejelentések alapján. Ezeket igen röviden összegyűjtöttem, csak kivonatolt formában és mellé helyeztem a 2007-2013-ban érvényben volt szabályokat versusként.

1. "Nem lesz teljes egészében biztosíték nyújtási kövezettség, mivel a korábban befizetett közterheket be lehet számítani a pályázat biztosítékaként, és így adott esetben garanciamentesen lehet a forráshoz jutni."

VS

Korábban 20 millió Ft támogatás alatt és K+F projektek esetében teljes egészében biztosítéknyújtás mentes volt a támogatás, 20 millió Ft támogatás felett 100% biztosítékra volt szükség ingatlan, ingóság, vagy garancia formájában.

 

A kezdeményezés jónak tűnik, attól függ mi lesz a pontos szabályozás, milyen befizetett közterhet vesznek figyelembe.

 

2. „50%-os támogatási intenzitású pályázat esetén mostantól az lesz, hogy az elnyert támogatási összegig az összes benyújtott számlát kifizeti a Támogató (hogy minél kisebb önerő legyen szükséges a pályázat finanszírozásához), majd az ezáltal létrehozott eszközök jelenthetnek fedezetet arra, hogy a vállalkozó fedezet mellett kedvezményes hitelt tudjon felvenni. Korábban az volt egy például 50%-os támogatási intenzitású pályázatnál, hogy a teljes számlából utólag fizették ki az 50%-nyi támogatást a nyertesnek, mostantól viszont az lesz, hogy a támogatási értékhatár 50%-áig minden számlaértéket kifizetnek, de amint eléri az 50%-ot a kifizetés, akkor a többi számlát már nem. Így viszont a nyertes pályázónak már van tárgyi eszköz/projekt fedezete, amire hitelt tud felvenni, így ki tudja fizetni a többi számláját is, ehhez különböző kedvezményes banki konstrukciókat szeretne működtetni majd a kormány, így pl. a Kavosz Széchenyi Kártya programban is szeretnék az állami garanciavállalást kiterjeszteni, illetve az önerő/előfinanszírozás kapcsán az MNB Növekedési Hitelprogramja is fontos eszköz lehet”

VS

Korábban is kifizettek minden számlát az elszámolást követően, hitel felvételére eddig is volt mód, a finanszírozó függvényében. Az sem igaz, hogy utólag fizették ki a támogatást, mert a legtöbb pályázat esetében volt előleg lehívásra lehetőség, ami 25-50%-a volt a támogatásnak, tehát előre megkapta a pályázó ott is a támogatás 50%, újítás nincs semmi.

 

Akkor jelent újdonságot, ha előre fizetik ki a teljes támogatást, vagy a számla mellé nem kell benyújtani a kifizetést igazoló bizonylatokat és úgy utalják el a támogatás 50%-át.

 

3. "A tervek szerint a munkahelyteremtő beruházásokra egymillió euró értékhatárig normatív pályázati támogatási forma jönne, amelyre meghatározott létszám- és árbevétel-növekedés esetén lennének jogosultak a kis- és középvállalkozások, de a technikai kereteket még egyezteti a kormány az Európai Bizottsággal."

VS

Nem volt ilyen korábban.

 

Nagyon nehéz kérdés, mert semmi sem normatív, valamilyen feltételeket szabni kell a támogatás elnyeréséhez, különben a forrás nagyon gyorsan elapad és nem a megfelelő felhasználási irányba terelődik.

 

4. „Tárgyal a kormány Brüsszellel arról is, hogy a források lehívásához a vállalkozások ügyvezetője, tulajdonosa személyes garanciát adjon, ami azt jelenti, hogy nem kell pénzügyi garanciákat vállalnia.”

VS

Eddig is volt erre lehetőség, ingatlan, vagy ingóságfedezettel, közjegyzői okiratban.

 

Akkor újítás, ha nem kell hozzá közjegyző, vagy biztosíték és értékbecslés.

 

5. „A pályázatírói rendszert is jelentősen átalakítaná a kormány, így a "tolmács", azaz közvetítő jellegű szolgáltatások elszámolható költségének jelentős csökkentése a cél, hogy minél több pénz a projektekben hasznosuljon. Ennek érdekében például a projektmenedzsment díjat 2,5%-ra csökkentenék és ennek elszámolási ütemezése nem különbözhet majd a további költségek ütemezésétől. Ha valaki a Széchenyi Programirodákkal készítteti a pályázatát, akkor ezt a 2,5%-nyi projektmenedzsment díjat sem kell az iroda felé kifizetni, hanem felhasználható a pénz a projekt megvalósítására (az iroda igénybe vétele ingyenes lenne és ezzel a megoldással is igyekszik a rendszer az irodák felé terelni az érdeklődőket.)”

VS

A GOP és ROP, KMOP kiírásaiban nem volt soha elszámolható semmiféle pályázatírói, projektmenedzsment költség, sőt az el nem számolható költségek között volt feltüntetve. Ez szemfényvesztés, ahol volt (Pl: KEOP, egyes ROP kiírások) ott is a költség maximum 6%-a lehetett.

 

Amennyiben ezt leviszik 2,5%-ra ott a projektmenedzsment színvonala is olyan lesz… Aki ismeri a szakmát és a Széchenyi programirodával találkozott már, az tudja, hogy fizikai képtelenség, hogy a Széchenyi Programiroda megírjon és lemenedzseljen bármilyen pályázatot.

 

6. „állami körben (pl. oktatás, egészségügy, önkormányzatok), meg szeretnék szüntetni a pályázati kiválasztást: ha egy adott terület elmaradott valamiben az országos átlaghoz képest, akkor ott normatív alapú lesz az elbírálás, tehát a kritériumoknak való megfelelés esetén nagy valószínűséggel nyerni fog a projekt”

VS

Eddig mindenre pályázat volt, értelmetlen módon.

 

Támogatandó módosítás, hiszen az államigazgatásnak előirányzott források dedikált források kivel kellene versenyeznie és miért kellene pályáztatni?

 

7. „ahol a normatív mellett lesznek még szubjektív pályázati elbírálási szempontok is: például K+F projektek”

VS

Eddig is így volt, ez teljesen normális és elfogadható, csak a szubjektivitás mértéke a kérdéses…

 

Olvasni való:

http://lakossag.szechenyi2020.hu/hirek/kkvk_rajthoz_jonnek_az_unios_palyazatok

http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/az-egyik-oldalon-egyszerusitunk-a-masikon-szigoritunk/

http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/kkv-palyazatok/unios-penzek-jol-elokeszitett-projektek-kellenek/

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/elarulta_a_kormany_hogy_milyen_palyazatok_jonnek_iden.203783.html

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/jonnek_az_uj_fejlesztesi_forrasok.203929.html

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/kozel_6500_milliardos_kohezios_tamogatast_kaphat_magyarorszag.204051.html?utm_source=hiraggregator_landing&utm_medium=cikkajanlo_popup&utm_campaign=hiraggregator_cikkajanlo

http://www.hirklikk.hu/facebook/page/article.php?id=1106205

http://mno.hu/gazdasag/unios-penzek-oktoberben-mar-jonnek-az-elso-palyazatok-1249324

http://www.hirado.hu/2014/09/25/oktober-elejen-9-unios-palyazat-jelenik-meg-120-milliard-keretre/

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/megis_elindulnak_oktoberben_a_kozkedvelt_palyazatok.204136.html?utm_source=hiraggregator_landing&utm_medium=cikkajanlo_popup&utm_campaign=hiraggregator_cikkajanlo

http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/oktoberben_jonnek_az_uj_unios_palyazatok.587278.html