Blog

És elindult. De hogy?

2014.10. 24.

 

A legutóbbi bejegyzésem óta eltelt 1 hónapban megjelentek az első pályázatok a Széchenyi 2020 programban. A korábban kommunikált 2014. október 6. céldátum helyett 2014. október 10-én pénteken tette közzé a Miniszterelnökség azt a 9 megjelenő pályázati felhívást, amely hivatott a Széchenyi 2020 program elindítására. Érdemes sorra venni őket és egy kicsit „szakérteni” a kiírásokat, ahogyan más pályázati szakértők is megtették már az országos médiában.

 

Az alábbi pályázatokról van szó, amelyek 3 különböző operatív programban jelentek meg.

GINOP

Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása

Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése

Rugalmas foglalkoztatás elterjesztése a konvergencia régiókban

Mikro-, kis-, és középvállalkozások piaci megjelenésének támogatása

EFOP

Kisgyermekkori nevelés támogatása

Felzárkóztató egészségügyi ápoló szakképzési program

KEHOP

Ivóvízminőség-javító projektek megvalósítása

Szennyvíz-elvezetés és -tisztítás, szennyvízkezelés

 

A GINOP a legfontosabb, hiszen a KKV-nak ezen kiírások szólnak, a többi kiírás tulajdonképpen állami beruházások finanszírozását jelenti.

Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása

A kiírás erősen hajaz a korábbi TÁMOP kiírásra, amely körül korábban voltak határidő hosszabbítások, és értetlenkedések. Igazából társadalmilag kiemelkedő haszna szerintem nem volt a konstrukciónak, mint ahogyan most is megkérdőjelezhető. A pályázattal bújtatottan, vagy nyíltan olyan vállalkozásindítással, vállalkozás-fejlesztéssel kapcsolatos szolgáltatásokat, képzéseket végző szervezetek kerülnek prevencionálra, amelyek egyéb úton nem jutnak támogatáshoz. A szervezetek által nyújtott tanácsadásra van talán a legkevésbé szükség egy fiatalnak a vállalkozása beindításához.

Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése

Nagyon rég várt „eszközbeszerzés” pályázat, a korábbi GOP-211/B konstrukció folytatása lehetne, szinte egy az egyben megegyezik a korábbi kiírások költségtételeivel, feltételeivel. A kiírás szépséghibája a keretösszege (8,5 mrd Ft) és az elég szűken lehatárolt pályázói kör, hiszen a feldolgozóipar mind fő kedvezményezett bizonyos TEÁOR szám meghatározások mellett pályázhat kizárólag. Ezzel nem is lenne semmi baj, meg lehet határozni ilyen feltételeket, azonban a módja már inkább kritikát érdemel. Az árbevétel 50% kell a meghatározott TEÁOR számokból érkezzen, nem is elég mondjuk főtevékenységként az adott TEÁOR számmal rendelkezni. Az 50% igazolásának módja már izgalmas kérdés, hiszen ezt a pályázat benyújtásakor benyújtott főkönyvvel lehetne igazolni, amelyben az adott TEÁOR számra kell könyvelve látszódnia az árbevételnek, ez több problémát felvet, amelyekbe nem is érdemes belemenni. Finoman fogalmazva átgondolatlan a feltétel…

Fontos szűrő feltétel az 5%-os árbevétel növekedésének vállalása, amelytől szintén sok vállalkozás ódzkodik, hiszen elég nehéz kiszámítani mi lesz 3 év múlva a jelenlegi instabil gazdasági környezetben, még az autóipari beszállítók (akik az igazi kedvezményezettjei a kiírásnak) esetén is.

Ami igazán nonszensz és érthetetlen a 3 darab árajánlat benyújtása már a pályázathoz. Erre nyilván 2007-2013 időszak sok negatív tapasztalata miatt van szükség, így védi magát a Közreműködő Szervezet és hárítja a felelősséget a pályázóra még inkább, hiszen képtelen volt szűrni a valósi és kamu pályázatok között. A gond az, hogy a 3 darab árajánlat bekérésével nem az elérni kívánt célt fogja elérni, hanem a lépten-nyomon hangoztatott adminisztrációs teher csökkentés ellen lép.

Korszakalkotó újdonság nincs sem az önerő kérdésben, sem a biztosíték nyújtás esetében, minden maradt a korábbi rend szerint.

Rugalmas foglalkoztatás elterjesztése a konvergencia régiókban

Ez a felhívás új, korábban ilyen nem nagyon volt még a TÁMOP-ban sem, hasonlít a Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása felhívásra. Olyan szervezeteket támogat, amelyek vállalkozásoknál végeznek tanácsadást, felmérést és megfogalmaznak javaslatokat, tevékenységeket a rugalmas munkaidő szervezés eléréséhez. A pályázók köre szintén igen konkrétan lehatárolt (Pl: a rugalmas munkaszervezés vagy családbarát munkahely kialakítása területén szerzett igazolt tapasztalat 2011. január 1-et követően legalább 5 referenciával a területen), amely kérdésessé teszi az egész komolyságát. Ezen meghatározott speciális szervezetek forráshoz juttatása a tényleges cél, maguk a KKV-k ebből sok mindent nem tudnak profitálni. Arról nem beszélve, hogy a KKV-k felső része (mondjuk 50 fő felett), aki ebben egyáltalán be tud csatlakozni és hasznos lehet. Nem túl populáris sem a cél, sem a pályázat felhívása.

Mikro-, kis-, és középvállalkozások piaci megjelenésének támogatása

A korábbi GOP 333 konstrukció folytatás, leképezése lehetne, de jelentősen átalakították, leszűkítették a feltételeket. Igazából nem is hasonlít a korábbi kiírásra, csak a céljában, vagy még abban, sem, hiszen nem direkt elvárás az export piac szerzése és oda kijutása. Tény, hogy a korábbi kiírás egyszerűsége és a költségek nem hatékony ellenőrizhetősége okán szigorítani kellett. De ez már a ló túl oldala lett. A cél annyi, hogy menjenek a vállalkozások külföldi vásárokra, kiállításokra, szervezzenek üzletember találkozókat, készítsenek marketing eszközökhöz terveket (mert a tényleges nyomdaköltség nem elszámolható), jelenlejek meg online több nyelven, vegyenek igénybe tanácsadást, piackutatást, innovációs tanácsadást (?) (amire nincs válasz, hogy pontosan mit jelent). Az elszámolható költségek még rendben vannak, de nincs meghatározva kinyújthatja ezen szolgáltatásokat, ha 3 ajánlat kell mindenre, akkor a pályázat benyújtása is igen bonyolult lesz az elszámolása, pedig egy rémálom, mindez maximálisan 7,5 Ft támogatásért cserébe és mindez kizárólag 10 fő feletti feldolgozóipari vállalkozásoknak, ahol egy kiállításon való megjelenés költsége is nagyobb a megengedett teljes projektméretnél…

 

Az EFOP konstrukció felhívásait nem kommentálom, nem vagyok a témában már jártas, nyilván a célokkal nem lehet vitatkozni, mind Kisgyermekkori nevelés támogatása, vagyis óvoda fejlesztésre, ismerve a jelenlegi állapotokat szüksége van, mind a Felzárkóztató egészségügyi ápoló szakképzési program szintén egy vitathatatlanul fontos cél és terület, amelynek támogatásra van szüksége. Vannak a részletekkel foglalkozó megfelelőbb fórumok is.

 

A KEHOP Ivóvízminőség-javító projektek megvalósítása és Szennyvíz-elvezetés és -tisztítás, szennyvízkezelés kiírások a korábbi 2007-2013 időszak áthozott forrásaira épülnek, mind 2 célterületre kapott Európai Uniós derogáció már évekkel ezelőtt lejárt, a kormányzat által nem reklámozott módon mind a szennyvízkezelés, mind az ivóvíz minőségének nem megfelelő teljesítésének okán komoly éves büntetést fizetünk az Uniós büdzsébe. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy az ország egyes területein 2014-ben zacskózott és lőcsös kocsiból palackozott ivóvízzel látják el a lakosságot, mert nincs megfelelő, egészséges, fogyasztásra alkalmas vezetések ivóvíz…

 

Általánoságban

-          A megjelent kiírások megfogalmazásban, kidolgozatlanságában a 2007-2013-as periódus első kiírásait idézik.

-          Az elmúlt 7 év tapasztalatai nem lettek megfelelő módon átvezetve, ami át lett vezetve az új kiírásokba, azok a közreműködő szervezet érdekeit és nem a pályázók érdekeihez lettek igazítva (igaz a pályázati adatlapok még nem ismertek).

-          Íróasztal szagú és EU ellenőrzések által megfogalmazott egyedi eljárásrendi hibák tanulságai lettek a kiírásokba beépítve, nem követi a vállalkozói szektor igényeit.

-          Kormányzati elveket és nem az igényeket követik a kiírások feltételei egyelőre.

-          Nincsenek konstrukciószámok, mivel az Operatív Programok még sehol nincsenek, elfogadásuk az Európai Unióra fogott okok miatt csúsznak.

-          Túl általános semmit mondó megfogalmazások találhatóak minden kiírásban, az általános megfogalmazásra feltett a konkrét kérdésekre nincs válasz.

-          Nincs általános útmutató, VTSZ lista, település jegyzék, egyéb részletes feltétel rendszer.

-          Nincs még meg az intézményrendszert és eljárást biztosító jogszabályi háttér, így a régi él, ami a korábban nyilvánosságra hozott célokkal nincs összhangban.

 

Összességében a konklúzióm szerint ráértek volna még a kiírásokkal, inkább több, de jobban átgondolt kiírásra lenne szükség. Azzal nem segítik a pályázatok a GDP növekedést, hogy egyes kiválasztott szektorokat és tevékenységeket végzők forráshoz jutnak. A beruházni vágyó KKV 2 éve nem láttak vissza nem térítendő támogatást, így az igény a jelen pályázatok több tízszerese.

 

Olvasni valónak:

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/fejleszteshez_palyazati_penzt_szeretne_ezeket_nem_art_tudnia.204931.html?utm_source=hiraggregator_landing&utm_medium=cikkajanlo_popup&utm_campaign=hiraggregator_cikkajanlo

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/gazdasagfejlesztes/oazis_a_sivatagban_az_elso_kkv-fejlesztesi_palyazat_margojara.4.204899.html

http://www.portfolio.hu/unios_forrasok/palyazatok/itt_az_elso_kkv-fejlesztesi_palyazat_lassuk_a_buktatokat.204895.html

http://inforadio.hu/hir/gazdasag/hir-674335