Blog

INVENTURE Zrt. – CAN busz alapú kommunikációs protokoll adatbázisának bővítése

2021.11. 29.

 

 

 

A projekt során több az adatbázis hatékonyabb építéséhez szükséges eszközt, megoldást fejlesztettek. Ezek célja az volt, hogy a járműves felméréseket gyorsabban, hatékonyabban, illetve egyes esetekben távolról is el tudják végezni. Az adatbázis naprakészsége és bővülésének üteme nemzetközi szinten kritikus. Az elmúlt 1-1,5 évben több nagyobb, nemzetközi szinten piacvezető telematikai ügyfelük, partnerük részéről is komoly igény jelentkezett arra, hogy a jövőben ne az Inventure CAN busz alapú kommunikációs protokoll adatbázisa alapján generált firmware-el ellátott FMS Gateway eszközt vásárolják meg, hanem közvetlenül az adatbázis egy-egy jól meghatározott részét (pl.: Tehergépkocsi és busz szegmens) vagy ahhoz kapjanak hozzáférést. Üzleti szempontból céljuk az volt, hogy az Inventure-ös Adabázis-rész felhasználásával a saját járműves nyomkövető eszközüket egészítsék ki FMS Gateway funkcionalitással, így a végfelhasználó ügyfeleiknek nem kettő csupán egy eszközt kellett megvásárolniuk és a járműveikbe beszerelniük. E piaci tendencia a végfelhasználó ügyfél oldali adatéhség fokozódása miatt egyre nőni fog és már rövidtávon a követő telematikai szolgáltatók is hasonló igényekkel találták meg a céget. Jól látható piaci trend az úgynevezett connected car-ok (hálózatba kötött autók) terjedése is. Az újonnan forgalomba került járművek jelentős része felszereltségi szinttől függően már rendelkezik valamilyen járműves telemetriával. Itt elsősorban olyan adatok gyűjtésére és vizualizációjára kell gondolni, amit az OBD szervizporon keresztül kinyert adatok alapján lehetett elkészíteni. Ennek eredményeként a professzionális felhasználók számára továbbra is a CAN busz alapú adatkinyerés maradt biztos megoldás, ha pontos, széleskörű járműves adatokra van szükségük.

A projekt során fejlesztett szoftver eszközök képesek a vezérlőegységek által küldött adatok jellegéből, mintázatából megállapítani az adott vezérlőegység feladatait, képesek beazonosítani a vezérlőegységet, emellett képesek a vezérlőegység által küldött információk dekódolására. Ehhez hasonló szoftver eszköz eddig nem elérhető, nem volt megvásárolható sem a hazai, sem a nemzetközi piacon. A szoftver eszközök .net környezetben készültek és elsődlegesen Windows operációs rendszerre portolták őket. A projekt során a járműfelmérések révén tovább bővült az Inventure CAN busz alapú kommunikációs protokoll adatbázisa is. A bővülés két irányú. Egyrészt járműtípustól függően olyan FMS szabványon túli jármű adatok váltak elérhetővé, mint pl.: a lámpák státusza, a légkondicionáló státusza, a motor hidegen törént üzemeltetési ideje, CO2 kibocsátás vagy éppen a biztonsági öv bekapcsoltsági állapota. Az adatbázis bővülésének másik iránya a támogatott járművek számának bővítése. A projekt végére több mint 1250 járművet támogat a rendszer, attól függően, hogy melyik járműhöz tudnak fizikailag közvetlenül és melyikhez távolról hozzáférni.

A kibővített CAN busz alapú kommunikációs protokoll adatbázis felhasználásával az FMS Gateway-be generált firmware-ek többféle járműből lettek képesek többféle adatot kinyerni, így az FMS Gateway ár-érték aránya javult, így versenyképessége nőtt. Az eszköz fő célcsoportját továbbra is világszerte elsősorban a telematikai cégek jelentik, akik mellett a rendszerintegrátorok és az ICT cégek is egyre fontosabb szerephez jutnak. A végfelhasználók között kiemelt szerepük van a flottakezelő cégeknek, lízing cégeknek, akik a kezelésükben lévő járművek kapcsán az FMS Gatewayből kapott többlet adatok révén sokkal hatékonyabban üzemeltethetik flottájukat, csökkenthetik a nem tervezett karbantartások miatti leállások számát vagy kiszűrhetik a legrosszabb sofőröket akár közlekedésbiztonsági, akár járműelhasználódási szempontból vagy éppen kedvezőbb díjfizetési konstrukciókkal premizálhatják az alacsony CO2 kibocsátással autózó sofőröket. Közel-keleti végfelhasználóink elsősorban a biztonságkritikus adatok megfelelőségét vizsgálják, mint pl.: lámpák státusza, biztonsági öv státusza, fékek állapota.

 

A projekt időtartama alatt az Inventure CAN busz alapú kommunikációs protokoll adatbázisa több száz újonnan felmért és ezt követően támogatott járművel bővült, ami jelentősen fokozza a cég termékeinek nemzetközi versenyképességét. E mellett a támogatott járművek jelentős részénél már nem csak az FMS szabványnak megfelelő adatszettet tudjuk biztosítani ügyfeleink számára, hanem azt jelentősen meghaladó további adatokat is, amelyek révén további felhasználási eseteket tudunk járműves adatokkal kiszolgálni. Ezáltal nem csak a hagyományos telematikai ügyfeleink számára tudnak jobb ár-érték arányú, azaz nemzetközi szinten versenyképesebb terméket ajánlani, hanem olyan új ügyfél szegmensek felé is erősebb értékajánlatot tudnak tenni, mint a rendszerintegrátorok, az ICT vállalatok vagy a mobiloperátorok.

 

___________________________________________________

A 2018-1.1.1-MKI-2018-00165 azonosítószámú projekt publikációjaként megjelentetett tartalom.

További információ a termékről az INVENTURE Zrt. ügyfélszolgálatán kérhető.